Verleg je grenzen
Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus

CoperniKunst

Tekenen

Opdracht: Aboriginals

Maak een kunstwerk, geïnspireerd op Aboriginal kunst. De eerste klassen hebben hun best gedaan om de stippen zo netjes mogelijk op zwart papier te krijgen en dat viel niet mee! Het resultaat is zeer geslaagd en iedereen is dan ook erg trots op het gemaakte werk. Eerst werd gekozen voor een aantal diersilhouetten. Daarna werd met wattenstaafjes en verf de stippen gezet (gedot). Zo ontstond de Aboriginal kunst!

>> Fotoalbum

Project De Gezonde School

Voor de opdracht ‘de gezonde school’ hebben leerlingen van klas 1 hun best gedaan om vijf verschillende thema’s die over dit onderwerp gaan, in een tekening om te zetten. Voordat ze zover waren, kregen ze eerst uitleg over gezonde voeding, veiligheid, seksualiteit, sport en drugsgebruik. Daarna mochten ze kiezen in welke situatie het ‘poppetje’, de hoofdpersoon in de tekening, geplaatst zou worden. Daarbij moesten ze aangeven of het onderwerp goed of slecht was voor de gezondheid. Met enthousiasme werden de tekeningen uitgewerkt en een aantal daarvan werden gebruikt voor de poster van de projectweek.

 een impressie van de werkstukken

de gezonde schoolde gezonde schoolde gezonde school

de gezonde schoolde gezonde schoolde gezonde school.

Pointillisme in klas 2

Inkleuren met alleen maar stipjes? Dat bleek nog niet zo gemakkelijk te zijn voor de leerlingen van de 2e klas, bij hun tekenopdracht: "Teken een vorm/ voorwerp in een vreemde omgeving." Toch is er een stroming in de kunst die Pointillisme genoemd wordt en dat is waar deze tekeningen van onze leerlingen aan doen denken.
Vincent van Gogh werkte ook met stipjes (verftoetsen) in zijn schilderijen. De resultaten waren prachtig  en dat vonden de leerlingen zelf ook.

pointillismepointillisme

pointillismepointillisme

 

Verleg je grenzen