Verleg je grenzen
Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus Copernicus

Onderstaand project is door de Europese comissie goedgekeurd. Het projectthema van de komende 2 jaar heeft met school en werken in Europa te maken. Wij werken samen met Duitsland, Griekenland, Portugal en Zweden. De leerlingen kunnen tijdens de Cop+ uren aan het project werken. Hieronder alle informatie.

Europaproject mhv 2 – (2016-2017)
“Being a European: Find your way to the future – School, Job and Life in Europe”

De partnerschap houdt in:
- Samenwerking van 5 scholen uit Duitsland, Griekenland, Nederland, Portugal en Zweden

Mogelijkheden:
- Samenwerking met Europese scholen – leerlingen/leraren werken samen aan een gezamenlijk doel – projectmatig (activiteitenplan)
- Door subsidie reizen naar het buitenland financieel haalbaar
- Inhoudelijk werken aan onderdelen uit curriculum/examenprogramma

Samenvatting en doel van het project:

Het project "Being a European: Find your way to the future - School , Job and Life in Europe" is gebaseerd op de Europastrategie 2020 en wil het concept van het Leven Lang Leren in Europa bevorderen. De leerlingen zullen tijdens het project leren zich in een Europees context te presenteren, hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen en op onderzoek uit gaan naar hun mogelijkheden op de Europese arbeidsmarkt.

Verder zullen de leerlingen de opgedane kennis delen en vergelijken met de partnerleerlingen in het buitenland en tijdens een uitwisseling in aanraking komen met de leefwereld van onze Europese buurlanden. De projectonderdelen zullen voortvloeien in werkstukken zoals posters, schilderijen, presentaties en podcasts en op de projectsite zichtbaar zijn.

De projecttaal is Engels, waarbij ook de vreemde talen Duits en Frans een rol kunnen spelen.

2016/2017

35

30 augustus

Start schooljaar

36

6 september

Introductie van het project

Selectieprocedure

37

13 september

Introductie van de studenten op etwinning

Informatiefolder “Mijn land en mijn stad”

39

27 september

Kick-off meeting leraren in Portugal

40

4 oktober

Informatiefolder “Mijn land en mijn stad”

41

11 oktober

Logowedstrijd

42

18 oktober

Herfstvakantie

43

25 oktober

Logowedstrijd

44

1 november

Logowedstrijd

45

8 november

Toetsweek 1

46

15 november

Ik-box “Dat ben ik, dat kan ik en dat wil ik”

VND

47

22 november

Logo voting

Ik-box “Dat ben ik, dat kan ik en dat wil ik”

VND

48

29 november

Ik-box “Dat ben ik, dat kan ik en dat wil ik”

VND

49

6 december

Informatiefolder “Mijn land en mijn stad”

SEN

50

13 december

Informatiefolder “Mijn land en mijn stad”

SEN

51

20 december

Informatiefolder “Mijn land en mijn stad”

SEN

52/1

26 december t/m 6 januari

Kerstvakantie

2

10 januari

Informatiefolder “Mijn land en mijn stad”

SEN/DBR

3

17 januari

Informatiefolder “Mijn land en mijn stad”

DBR/SEN

4

24 januari

Voorbereiding uitwisseling Duitsland

VND/SEN

5

31 januari

Toetsweek 2

6

6 februari

Voorbereiding uitwisseling Duitsland

DRR/VND

7

12 – 18 februari

Oberschule Westercelle (Zo-Woe)

Uitwisseling in Duitsland/Celle (Wo-Za)

DRR/VND/SEN/DBR

8

20 feb t/m 24 feb

Voorjaarsvakantie

9

28 februari

“Let’s explore Europe”

DRR/VND

10

7 maart

“Let’s explore Europe”

DRR/VND

11

14 maart

“Let’s explore Europe”

DRR/VND

12

21 maart

Innovatieve bedrijven

SEN

13

28 maart

Innovatieve bedrijven

SEN

14

4 april

Voorbereiding uitwisseling in Nederland

VND

15

11 april

Toetsweek 3

16

18 april

Voorbereiding uitwisseling in Nederland

VND

17/18

24 april t/m 5 mei

meivakantie

19

7 t/m 13 mei

Uitwisseling in Nederland

20

16 mei

Evaluatie uitwisseling

VND

21

23 mei

Verslag uitwisseling

VND

22

30 mei

EU-curriculum vitae

VND

23

6 juni

EU-curriculum vitae

VND

24

13 juni

EU-curriculum vitae

VND

25

20 juni

EU-sollicitatie

VND

26

27 juni

Afsluiting projectperiode

27

4 juli

Toetsweek 4

39

24 – 30 sept.

Uitwisseling Zweden

VND/DRR

  • Mijn land en mijn stad – leerlingen maken een informatiefolder (Engels+Duits). Inhoud: informatie over land, stad en bezienswaardigheden. Tevens informatie over economie, werkgelegenheid, vervolgopleidingen opleidingsmogelijkheden in Nederland.

  • project logo tekenen met online-verkiezing.

  • leerling presentaties “ik-box”: leerlingen maken een box met voorwerpen die iets over henzelf vertellen. De box is hulpmiddel bij de mondelinge presentatie in het Engels/Duits en dient zowel als informatiebron als ook ter bevordering van de vreemde taal beheersing.

  • februari 2017 uitwisseling in Duitsland: presentaties van de ik-box en projectweek. Tijdens uitwisseling worden foto’s en podcasts over de ik-box gemaakt. Op de afsluitingsavond worden deze gepresenteerd. Zwaartepunt: werk en opleiding in Europa met hulp van experts over solliciteren.

  • Let’s explore Europe. De kennis over, het waardesysteem en de ontwikkelingen binnen de EU staan centraal. Doel is het de kansen te ontdekken die Europa biedt m.b.t. werkgelegenheid. De leerlingen maken een informatiefolder in het Engels/Duits.

  • Innovatieve bedrijven: onderzoek naar succesverhalen in Europa. Welke bedrijven staan bekend voor innovatie en hebben een voorbeeldfunctie? De leerlingen documenteren dit in een PowerPoint presentatie ter voorbereiding van de uitwisseling in Nederland.

  • mei 2017 uitwisseling in Nederland: presentaties van de PowerPoint presentaties van innovatieve bedrijven. Bedrijfsbezichtigingen. Workshop “I’m the boss”, hoe ontwikkel je ideeën voor een succesvolle onderneming. Een tentoonstelling met de uitkomsten wordt georganiseerd.

  • Leerlingen schrijven een EU-curriculum vitae en een sollicitatiebrief in het Engels/Duits.

Hieronder het verslag van deze Erasmus+ uitwisseling in Celle, geschreven door een aantal leerlingen:

Op Zondag 12 februari moesten we om 09:30 verzamelen op het station Hoorn om vervolgens met de trein richting Celle in Duitsland te gaan. We moesten 2 keer overstappen, 1 keer in Amsterdam en 1 keer in Hannover. De treinreis duurde bijna 6 uur maar het was erg gezellig in de trein want we gingen spelletjes doen en er werd veel gelachen. Ook reden we door een mooie omgeving. lees verder >>

Uitwisselingsproject Erasmus+ Celle 2017.pdf


“Europe – Different Houses, Different resources, Same Consumption” (2015-2016)

Het partnerschap houdt in:
- Samenwerking van 3 scholen uit Duitsland, Nederland en Polen

Mogelijkheden:
- Samenwerking met Europese scholen – leerlingen/leraren werken samen aan een gezamenlijk doel – projectmatig (activiteitenplan)
- Door subsidie reizen naar het buitenland financieel haalbaar
- Inhoudelijk werken aan onderdelen uit curriculum/examenprogramma

Samenvatting en doel van het project:

De supermarkt en het koopgedrag dienen als basis voor het ontdekken van de verschillen en overeenkomsten tussen de deelnemende landen en vormt het hart van de samenwerking.

Vanuit de supermarkt in de buurt gaan wij op onderzoek uit naar het aanbod, de ligging, de A-merken en de opbouw van de supermarkt. Daarna gaan wij ook bekijken wat voor soort winkelcentra wij in Hoorn hebben en welke winkels hier vertegenwoordigt worden. Samen met de leerlingen in het buitenland gaan wij deze gegevens vergelijken en komen langs deze ontdekkingstocht in aanraking met de leefwereld van onze Europese buurlanden. Binnen het project zullen de leerlingen dit op diverse manieren beleven waarbij met “hart, hoofd en hand” gewerkt wordt. Dit zal voortvloeien in werkstukken zoals schilderijen, presentaties en podcasts.

Via de informatie over de partnerlanden, hun taal, cultuur en gewoontes zal idealiter een “huis” ontstaan dat voor de leerling een herkenbare “Europese samenleving” weergeeft. Dit “huis” zal ook via een projectsite duurzaam bijdragen aan een verbeterd begrip over Europa als een “thuis” voor iedereen.
De projecttaal is Engels, waarbij ook de vreemde talen Duits en Frans een rol kunnen spelen.

Tijdens de projectperiode worden projectonderdelen zowel in Copernicus+uren als ook tijdens lessen behandeld. Als vakken komen hiervoor in aanmerking: Duits, Engels, Frans, economie, aardrijkskunde, creatieve vormgeving en muziek.

Hieronder volgt een schematische overzicht van de activiteiten:

45

3 november

Introductie van het project

Introductie van de studenten op etwinning

46

10 november

Partnerscholen in kaart brengen en poster (collage) maken

47

17 november

Tourist guide maken van Hoorn

48

24 november

Shopping mogelijkheden in Hoorn en omstreken in kaart brengen. Wijken verdelen en poster (collage) maken

49

1 december

In de supermarkt – plattegrond/schema tekenen van productopstelling

Excursie Jumbo

50

7 t/m 11 december

Uitwisseling in Nederland (met Duitsland)

51

15 december

Evaluatie uitwisseling Nederland + Kerstkaart

52/53

21 december t/m 1 januari

Kerstvakantie

1

5 januari

De supermarkt: Grote, ligging, openingstijden, verkoopbeperkingen

2

12 januari

Toetsweek

3

19 januari

Het Nederlandse boodschappenmandje – enquête met foto’s

4

26 januari

Merken en no-name in kaart brengen – kostenonderzoek partnerscholen

5

2 februari

Budget – interview over budget boodschappen en zakgeld

6

9 februari

Inkomsten zakgeld in kaart brengen – en uitgaven – onderzoek landen partnerscholen

7

16 februari

Betaalsystemen en creditcards in Nederland en landen partnerscholen

8

23 februari

Verpakking - gerecycled – duurzaam?

9

29 feb / 4 mrt

Voorjaarsvakantie

10

8 maart

Statiegeldsystem – onderzoek in landen partnerscholen

11

14 t/m 18 maart

Uitwisseling Polen

11

15 maart

Verpakking – hoe worden de producten verpakt – hoe krijgen wij de producten thuis?

12

22 maart

Verpakking – wat gebeurt er met de afval

13

29 maart

Voorbereiding uitwisseling

14

5 april

Toetsweek

19

9 t/m 13 mei

Uitwisseling in Duitsland/Celle

23

6 t/m 10 juni

Uitwisseling in Nederland (met Polen)


Europaproject “Europe – Different Houses, Different resources, same consumption"

Wat gebeurd er eigenlijk met de verpakking die wij elke dag bij boodschappen mee naar huis nemen? Deze vraag stond de laatste weken centraal bij het Europaproject. Nu is het aan de tijd om erachter te komen of het allemaal klopt. Dit gebeurt tijdens een rondleiding bij het afvalverwerkingsbedrijf “De Graaf Groep” in Purmerend op dinsdag 8 maart 2016.


>> Fotoalbum Europa Project - Duitsland te gast in Hoorn

Duitsland te gast in Hoorn

Vanaf maandag 7 december is Nederland gastheer voor de 1e projectbijeenkomst van ons Europaproject. A.s. week komt onze partnerschool uit Celle, Duitsland, op bezoek. 12 leerlingen zijn te gast bij onze leerlingen uit 2 mavo/havo/vwo. Alle gasten werken in Duitsland aan de projectonderdelen en verheugen zich erop te zien hoe wij in Nederland omgaan met de consumptie. De economische invalshoek komt in het projectprogramma duidelijk naar voren.

Hier een korte samenvatting van het programma:

Maandag: welkom van de gasten met koffie en gebak

Dinsdag: workshop, stadtour en bezoek DEEN distributiecentrum

Woensdag: rondleiding Nederlandsche Bank en Rijksmuseum in Amsterdam

Donderdag: bezichtiging van een kaasmakerij in Bergen en vuurtoren in Egmond. Afsluiting met oudhollandse Spellen in de Nadorst

Vrijdag: vertrek van de gasten


Uitwisseling Celle 9 t/m 13 mei 2016

Maandag 9 mei 2016
Bas en Sjoerd hebben een verslag over de maandag geschreven. Dit verslag was in het Engels en komt vrij vertaald op het volgende neer. Om 8 uur in de morgen moesten wij verzamelen voor het station van Hoorn. ...
>> Lees verder

Copernicus

De Copernicus Scholengemeenschap is een school voor vwo, havo en mavo. Op onze school weet je precies waar je aan toe bent en wat er van je wordt verwacht. Als er iets niet duidelijk is, mag je het altijd vragen. Wij zorgen ervoor dat je op een veilige manier je grenzen kunt verkennen en verleggen. Goed presteren vinden wij net zo belangrijk als dat jij het bij ons naar je zin hebt. Wij kijken naar wat jij nodig hebt. Zo kun jij hier een mooie schooltijd hebben en het diploma halen dat het beste bij je past.

 

 

 

 

Contact Copernicus SG
Nieuwe Steen 11
1625 HV Hoorn
T (0229) 23 63 44
[email protected]

Verleg je grenzen